Ce sunt NIR-urile ? – termenul zilei

Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

Desfasori activitate in domeniul comercial?

Daca raspunsul este da, atunci fie ca esti un mic intreprinzator, director general, director economic, contabil sau economist trebuie sa cunosti semnificatia si utilitatea NIR-urilor.

Ce este acela un NIR?

NIR-ul este abrevierea de la Nota de Intrare si Receptie si este un document justificativ utilizat pentru receptia bunurilor achizitionate (marfuri) si care atesta incarcarea in gestiunea entitatii.

In momentul in care marfurile de la furnizor sosesc in gestiunea entitatii in baza facturilor sau a avizului de insotire a marfii, atunci trebuie create NIR-uri pentru fiecare categorie de produse achizitionate.

Cu toate acestea, documentul este obligatoriu numai in anumite situatii:

  • in cazul bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii care fac parte din gestiuni diferite;
  • in cazul bunurilor materiale primite spre prelucrare, în custodie sau in pastrare;
  • in cazul bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
  • bunurilor materiale care sosesc neinsoite de documente de livrare;
  • bunurilor materiale care prezint diferente la receptie;
  • marfurilor intrate în gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.

Desi acest document nu este obligatoriu in celalalte cazuri, multe entitati decid totusi sa opteze pentru intocmirea sa, conform procedurilor interne.

Ce informatii cuprinde in general un NIR?

NIR-urile se vor completa de catre comisia de receptie sau de catre gestionarul entitatii, dupa caz, si cuprind, de regula, urmatoarele informatii:

  • denumirea entitatii;
  • denumirea, numarul si data (ziua, luna si anul) intocmirii formularului;
  • numarul facturii sau al avizului de insotire a marfii;
  • numarul curent, denumirea bunurilor receptionate, U/M, cantitatea conform documentelor insotitoare, cantitatea receptionata, pretul unitar de achizitie si valoarea;
  • numele, prenumele si semnatura membrilor comisiei de receptie, in conditiile in care se face receptia marfii primite direct de la furnizor sau data primirii in gestiune si semnatura gestionarului in situatia in care apar diferente;
  • pretul de vanzare si valoarea la pret de vanzare, pentru unitatile cu amanuntul.

Atentie!

  • In cazul in care bunurile materiale sosesc in transe, este necesar sa intocmesti cate un formular pentru fiecare trasa. Acesta se anexeaza ulterior la factura sau la avizul de insotire a marfii.
  • In situatia in care se constata diferente la receptie, entitatile trebuie sa stabileasca prin proceduri proprii informatiile care trebuie sa fie inscrise in NIR.

Articole similare

Comentariul tau aici